تغيير عادات منفي به مثبت

بحث در مورد مسائل روانشناسی
قفل شده
آواتار کاربر
parva
کاربر خوب
کاربر خوب
پست: 364
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 10 مهر 1386, 12:46 pm
محل اقامت: اردبيــــــــــــــــل
تماس:

تغيير عادات منفي به مثبت

پست توسط parva » شنبه 13 مهر 1387, 4:58 pm

تغيير عادات منفي به مثبت
در آمريكا در انبار كالايي، كارگر بي سوادي كار مي كرد. او موظف بود تعداد كالاي داخل هر گوني را شمارش كرده و درصورت صحيح بودن مقدار آن، روي گوني بنويسد* All Correct* و چون اين كاگر بي سواد بود و طرز نوشتن اين كلمه را بلد نبود با استفاده از صداي اول كلمه ها، علامتي روي گوني ها مي گذاشت به اين صورت كه به جاي* All * از * O * و به جاي * Correct * از * K * استفاده مي كرد و به جاي كلمه ي* All Correct* روي گوني ها مي نوشت * O.K * استفاده از كلمه ي * O.K * به تدريج همه گير شده و امروزه مردم سراسر دنيا، اين اصطلاح را به خوبي مي شناسند و به كار مي برند.

كلمه ها عقايد شكل گرفته و افكار بيان شده هستند به عبارت ساده آن چه مي گويي فكري است كه بيان مي شود. كلمه ها و انديشه ها داراي امواجي نيرومند هستند كه به زندگي و امورمان شكل مي دهند.

اگر يك كارگر بي سواد بتواند يك اصطلاحي را در دنيا شايع كند؛ پس من و تو، ما و شما به طور حتم مي توانيم استفاده از كلمه ها و اصطلاح هاي مثبت را در سطح كل ايران گسترش داده و انرژي مثبت را بين همه پخش كنيم. فكر مي كنيد چرا حضرت محمد مي فرمايند: *فرزندان خود را به نام هاي نيك خطاب كنيد.*

امروزه ثابت شده كه كلمات منفي نيروي منفي به سمت شخص مي فرستند و او را به سمت منفي و بيماري سوق مي دهند به طور مثال وقتي به ما مي گويند خسته نباشي دراصل خستگي را به يادمان مي آورند و ناخودآگاه احساس خستگي مي كنيم (روي خودتان امتحان كنيد) اما اگر به جاي آن از يك عبارت مثبت استفاده شود نيروي مثبت و سازنده به افراد هديه مي دهيم.

مثال:

به جاي پدرم درآمد؛ بگوييم: خيلي راحت نبود

به جاي خسته نباشيد؛ بگوييم: خدا قوت

به جاي دستت درد نكنه؛ بگوييم: ممنون از محبتت- سلامت باشي به جاي ببخشيد مزاحمتون شدم؛ بگوييم: از اين كه وقت خود را در اختيار من گذاشتيد متشكرم به جاي لعنت بر پدر كسي كه اينجا آشغال بريزد؛ بگوييم: رحمت بر پدر كسي كه اينجا آشغال نمي ريزدبه جاي گرفتارم؛ بگوييم: ‌در فرصت مناسب با شما خواهم بود

به جاي دروغ نگو؛ بگوييم: راست مي گي؟ راستي؟

به جاي خدا بد نده؛ بگوييم: خدا سلامتي بده

به جاي قابل نداره؛ بگوييم: هديه براي شما

به جاي شكست خورده؛ بگوييم: با تجربه

به جاي مگه مشكل داري؛ بگوييم: مگه مسئله اي داري؟

به جاي فقير هستم؛‌بگوييم: ثروت كمي دارم

به جاي بد نيستم؛ بگوييم:‌ خوب هستم

به جاي بدرد من نمي خورد؛ بگوييم: مناسب من نيست

به جاي مشكل دارم؛ بگوييم: مسئله دارم

به جاي جانم به لبم رسيد؛ بگوييم: خيلي راحت نبود

به جاي فراموش نكني؛ بگوييم: يادت باشه

به جاي داد نزن؛‌بگوييم: آرام باش

به جاي من مريض و غمگين نيستم؛‌بگوييم:‌من سالم و با نشاط هستم

به جاي غم آخرت باشد؛ بگوييم: شما را در شادي ها ببينم

وقتي بعد از مدتي همديگر را مي‌بينيم، به جاي توجه كردن به نقاط ضعف همديگر و نام بردن از آنها مثل:

*چه قدر چاق شدي*، *چه قدر لاغر شدي*، *چه قدر خسته به نظر مي‌آيي*، *چرا موهات را اين قدر كوتاه كردي؟*، *چرا ريشت را بلند كردي؟*، *چرا توهمي؟*، *چرا رنگت پريده؟*، *چرا تلفن نكردي، چرا حال مرا نپرسيدي؟* و ...

بهتر است بگوييم: *سلام به روي ماهت، چه قدر خوشحال شدم تو را ديدم*، البته اگر مصّر باشيم كه حتماً دربارة همديگر اظهار نظر كنيم، وگرنه مي‌شود كه دربارة موضوعات مشترك صحبت كنيم
رفتی و مرا با دلتنگی هایم تنها گذاشتی !
رفتی در فصلی که تنها امیدم خدا بود و ترانه و تو
افسوس رفتی ... ساده ، ساده مثل دلتنگی های من ... و حتی ساده مثل سادگی هایم !
من ماندم و یک عمر خاطره ... و حتی باور نکردم این بریدن را ...
کاش کمی از آنچه که در باورم بودی ، در باورت خانه داشتم !
قصه به پایان رسید و من هنوز بی عشق تو از تمام رویا ها دلگیرم

آواتار کاربر
bahram_rad
کاربر معمولي
کاربر معمولي
پست: 115
تاریخ عضویت: شنبه 28 دی 1387, 12:40 am
محل اقامت: ایران عزیز
تماس:

Re: تغيير عادات منفي به مثبت

پست توسط bahram_rad » چهارشنبه 9 بهمن 1387, 2:55 am

خودسازی و خود شناسی و تعریف کوتاه محورهای اخلاق منفی در انسان
By پيشگو
به مناسبت ماه رمضان وبرای استفاده کسانی که قصد شناخت و محاسبه اعمال خود را به صورت روز مره دارند محورهای آن را به زبان ساده می آریم. این بخش شامل امور منفی است. میتوان هر شب خود کاوی کردو در جایی اعمال روزانه و انجام شده را با آن تطبیق داد.وسپس معدلی در هفته و ماه و سال داشت.

رئوس اخلاق منفی و تعریف مختصر آن
انسان هرروز عمل یا اعمالی راانجام می دهد ورفتاری ازخودبروز می دهد.
رفتاریا آگاهانه یا ناآگاهانه است.یاازروی جهل یا علم است؛یاازروی آگاهی پنهان وعادت است ؛ احتمال داردکه رفتاریک باررخ دهد ؛ که این مهم نیست.رفتارهائی هم هست که بیش از یک بار ازفرد بروزمی کند,دراین صورت مهم است وباید کنترل شود .گاهی رفتاری تحت شرایط احساسی خاص رخ می دهد مثلا به دلیل عصبانیت وترس وغیره رخ می دهد.رفتار موردتوجه در سر مایه اجتماعی معمولا آن است که عادت شده وبه صورت مداوم بروز می نماید.دراین صورت به ان باید به عنوان پدیده اخلاقی نگریست.
رفتارها بر اساس اخلاق یا فرهنگ حاکم به خوب وبد تقسیم می شود.درذیل به موارد منفی وبد در حوزه اخلاق جامعه ایران اشاره می کنیم.
ریب :ورودامورخلاف واقع به نفس است. نشانه عدم ثبات درفرد در کسب حقایق هم می باشد.ریب می نواند مبدأشک درانسان گردد. شک میتواند مثبت یا منفی و خوب یا بد باشد.شکی که سازنده نیست.مخرب است.علمی نیست جاهلانه است.راهبر نیست.گمرته کننده است.
حیرت - یکی ازثمرات شک مثبت می باشد ؛گاهی به معنای سرگردانی در اندیشه یا برخورد با مسایل عظیم یا غیر قابل تحلیل و باور است است ؛ به ویژه اگرانسان راه حل مشکل خود رانداند.حیرانی مثبت در برابر درک عظمت خداوند مثبت است.اما اگر از بعد منفی باشد بد است.
جربزه -ورودیا تفکردرمسائلی است که ,درحد وظرفیت عقل و یاتوان فردنباشد..نتیجه آن عمل بروز ابهام وشبهه واحساس شکست درکارهاست.
وسوسه -تحریک و جلب شدن یا میل به برای رفتن به سوی ارضاءغرایزو یااعمالی است که عقلانی نبوده یا براساس اصول و معیارها نباشد.
مکر-فریب دادن طرف مقابل ,یا تلاش برای به اشتباه وگمراهی بردن اوست.
حیله -استفاده از روشهای پنهان وغیر معمولی برای گمراه کردن دیگری یا دیگران برای نیل به هدف خویش است.
خدعه -فریب دادن دشمن یا طرف مقابل درحین درگیری عملی می باشد.
تلبیس-ظاهرسازی است و تغییر شکل اصلی خود دادن برای فریب دیگری است.
غش -تقلب کردن ؛چیزی غیر واقعی را واقعی جلوه دادن ؛شی یا چیزقلابی به دیگری انداختن و قالب کردن یا وانمود کردن و فروختن است.
جبن - ترس ازدیگران داشتن به حدی که به خواری وذلت تن دهند. به دنبال آن دیگران راواداربه سوءاستفاده از حق خود کنند. حقارت وخودکم بینی - دیگری رابزرگ دیدن وخودرا حقیروپست شمردن است.حقارت ؛ همان احساس کهتری است ؛یا داشتن احساس پستی در نیت و همت که,همه ازخودکم بینی ناشی می شود.اگر فرداراده اش را ازدست بدهدویابه هر دلیل به سوی کمال نرفته و برای آن تلاش نکند.
چاپلوسی یا مداهنه -تتعریف و تمجیرو تملق ناحق از دیگران نمودن تا خوشایند آنان باشد ؛که باید با تحقیرخود و دیگران وبزرگنمائی فرد خاص و یا افراد خاص باشد .
عجله- بدون فکر وتعمق وبرنامه درکارهارفتن وشتاب کردنبی دلیل بدای رسیدن به خواسته است .عجول توجه به مقدمات لازم و جوانب امر در تحقق هدف ندارد.

کم صبری- با عجله فرق دارد کم صبر برنامه ودقت وریزبینی دارد ولی برای رسیدن به نتیجه بی تابی دارد. عجول بی برنامه و هول است و متر نکرده پاره می کند . سوءظن وبدگمانی -دیگران را بد دیدن وتصورکردن .
خشم -احساسی از ناراحتی شدیددردرون نسبت به دیگری پرخاشگری -نشان دادن خشم به شکلی از نگاه تند ,تادرگیری وزدوخوردرا شامل می شود.
درشت گویی ورکیک بودن - کلمات زشت ونامناسب به کاربردن با دلیل و بی دلیل .
کینه وحقد -پنهان کردن دشمنی نسبت به دیگران دردرون ومنتظر فرصت ماندن برای انتقام است.
دشمنی وعداوت -به دلیل کینه به شکل آشکار با کسی دشمنی کرده ویابه دلیل احساس دشمنی, قصد آزارکسی را بکنند.دشمنی منشأ حسادت ,دروغ ؛غیبت هم هست.

خود بزرگ بینی یاعجب -انسان گاه خود رابالاتر وبرتر از دیگران تصور می کند ,تکراروتشدید این حالت سبب خودخواهی وخودپسندی علنی شده و صریحا بیان می گردد.
تحقیروخوارکردن دیگران موجب دوری ازکاربرد عقل وروشهای عقلانی شده ؛ظلم وسوءاستفاده از حقوق مردم به اشکال گوناگون را سبب می شود.
خودخواهی -درهمه جامنافع خودراجستجوکردن یا فقط خود رادیدن وندیدن دیگران است.
فخرفروشی -از نتایج کبروغرور است .انسان به چیزی که داردیا تصورداشتن می کند به صورت غیرعادی افتخار می کند
بغی -سرکشی از فرمان حق وعدالت است
عصبیت -تلاش برای دفاع غیرعادی وغیرحق از منافع اطرافیان واقوام است وضد انصاف و مساوات است.
قساوت قلب یا سنگدلی - انسان از دردورنج دیگران آزرده نمی شود.
فقرمذموم-انسان با دست خود ,خود رافقیر نماید.
خمود-تعطیل کردن قوای شهوانی وکوتاهی در ارضاءنیازهای طبیعی مثل تغذیه وپوشاک وازدواج و…تنبلی ؛سستی ؛اعتیاد وگوشه گیری از نتایج آن است.
دنیاپرستی -انسان فقط به امکانات ولذات دنیا توجه کند
حرص -صفتی است که به جمع آوری بیش از حدچیزی اهتمام ورزند.ضد قناعت است.
مال پرستی -علاقه وتلاش بسیار به جمع آوری ثروت ؛بدون استفاده کامل ازآن می باشد.
طمع -چشم داشتن به اموال دیگران که سبب دنیاپرستی ونادیده گرفتن حقوق مردم است .
بخل - استفاده نکردن از اموال وامکانات درجای خود است .ازثمرات دنیاطلبی ومال پرستی است .
لئیم وپست بودن -برای رسیدن به امکانات دنیوی خودرابه هر شکل پست وخوارکردن .
خیانت -دراثرتمایل به دنیاپرستی وارضاءشهوات ,سوءاستفاده وتجاوز به حقوق دیگران به ویژه افراد آشنارا موجب می شود.
فجور-تمایل به انجام گناهان واعمال خیانت آمیز
حرام خواری -استفاده ازاموال دیگران به هرشکل وصورت که امکان پذیرباشد-بدون اخذ رضایت مالکان آن است.
یاوه گوئی وبیهوده گوئی -سخنان نامربوط وزیاد گفتن است.
حسادت -دردل آرزوی ازبین رفتن امکانات دیگران را داشتن ,چشم دیدن دیگری را نداشتن از جهتی خاص ومثل ثروت علم و…وآرزوی ازبین رفتن آن راداشتن است.
غبطه -تلاش برای رسیدن به چیزهای خوبی که دیگران دارند؛بدون خواستن ازبین رفتن آن برای دیگران.
تحقیروخوارکردن مردم -اهانت به دیگران ؛کوچک شمردن ودانستن آنان.
تعدی -تجاوزبه حریم دیگران ,سوءاستفاده وتجاوز به حقوق دیگری.
ظلم وستم -حق کسی را ضایع کردن ,جلوگیری از احقاق حق دیگری مستقیم یاغیر مستقیم .
ترساندن مردم -تضعیف روحیه وشجاعت مردم به روش های مختلف ,به ویژه بزرگنمائی خود است.
فضولی وتجسس -دنبال یافتن معایب دیگران بودن است
فاش کردن اسرارمردم .
تلخ زبانی وبدزبانی.
شماتت کردن وطعنه زدن -اگر کسی دچارمشکلی است ,اوراتحقیرکرده ,ایرادبگیرند.
زخم زبان زدن به واسطه بروز یک مشکل .
غیبت کردن -درپشت سر فرد غایبی معایب وایرادات اوراگفتن .
ستیزه جوئی -جدال وجر وبحث بیهوده وبی ثمر در باره همه چیز ودر همه جا.
بدخلقی وکج خلقی -بد اخلاق بودن ؛عصبی بودن ,عدم تحمل دیگران با خوشروئی.
بهانه جویی کردن -ازچیزی سوءاستفاده کردن برای تحقیروکوبیدن کسی .
تمسخروریشخند کردن -گفتن از اخلاق واحوال دیگری به صورت تحقیرآمیز وبا کنایه.
جاه طلبی -تلاش همه جانبه برای رسیدن به مقامات بالاتر همراه با زیرپاگذاشتن اصول .
ریا-انجام اعمال همراه با تظاهر برای خوشایند دیگران وجلب نظر آنان.
نفاق -انجام عمل برای جلب رضایت فردیا گروهی خاص .
غرور-فریب دادن وفریفته شدن به ظواهر ورفتارخویش ,خودراخیلی خوب دانستن.
آرزوهای دراز وطمع بسیار.
حزن واندوه -به واسطه ازدست دادن امکانات دنیایا نداشتن آنها مدام اظهار ناراحتی کردن وغصه خوردن.
کفران نعمت -قدرداشته هارا نداستن .
بی تابی -نوعی نداشتن صبر واظهاردلتنگی برای اموردنیا.
فراموشی -فراموش کردن موقعیت خود درجامعه و..
جفا وبی وفائی -حق دیگران راادانکردن.
فسق از اطاعت وعبادت خداخارج شدن .

از کتاب سرمایه اجتماعی در ایران آقای علی باقری
در دنیا چنان زندگی کنید که انگار هیچ وقت نخواهید مرد

سایت : جزوه و اموزش برای همه http://www.academy-foroughi.orq.ir

قفل شده